onsdag den 26. januar 2011

Aktion eller reaktion ?

I moderne kommunikationsteori, fokuseres der ofte på, hvem der har ledelsen af den kommunikation som finder sted mellem to parter. Hvem sætter dagsordenen og påtager sig lederskabet i en samtale.

Med reference til W. Barnett Rearce´s CCM (Coordinated Management of Meaning) er den afgørende faktor: At den der ejer 1´ste og 3´de sætning leder samtalen.

Prøv efter gennemlæsningen af nedenstående eksempel at tænke over om du, i din tilgang til din undervisning oftest befinder dig i ”aktions-” eller ”reaktionsmodus”.

Du er på vej til time. Inden du træder ind i klasselokalet kan du tydeligt høre at der er ”gang i den”. Idet du træder ind kan du vælge to veje som kommunikativt signalerer at timen skal begynde.

A. Den første kunne lyde sådan her: ”Vil I så sætte Jer ned og finde Jeres bøger frem”.

B. Den anden kunne lyde: ”God dag 5. klasse” (pause) ”Idag skal vi arbejde med....... og I skal derfor finde Jeres bøger frem og slå op på side X”.”.

Læreren (A) der vælger at starte timen med at reagere (irettesættende) på støjen i klassen, har faktisk foræret klassen 1´ste sætning (klassens adfærd og støj) og har dermed afgivet styringen/ledelsen af opstartskommunikationen. Med andre ord, læreren er nu ledet af klassen. Ofte kræver dette at læreren må kaste sig ind i kampen og med magt, autoritet og yderligere pres, tilbage erobre sin position.

I anden sentens (B) formidler og fastholder læreren sit lederskab. Læreren har første sætning som er en klar tilkendegivelse af at ”her begynder jeg timen”, pausen giver eleverne plads til at svare og 3´de sætningen understreger og udbygger første sætningen, samt sætter fokus på hvad I skal være sammen om.

Mange kender til at vi ofte reagerer på noget andre siger eller gør. Meget kommunikation til elever som ”træder ved siden af” bliver startet med en reaktion. Prøv i stedet af tage føretrøjen på, når muligheden byder sig, som hvis du bliver standset af Politiet.

Du kender det sikkert.! - du sidder i bilen og i sidespejlet kan du se en betjent komme op til dit vindue. Du ruller vinduet ned og betjenten siger: ”God aften, det er politiet” (sætning 1.) ”god aften” (2 sætning) ”Jeg vil gerne se Deres kørekort” (3. sætning).
Prøv at vende den 180 grader.

Idet du ruller vinduet ned, tager du første sætning, ”God aften Hr. Betjent” og lyt så til klangen i hans åbningssætning, som du har placeret som sætning nummer 2. ”god aften........det er politiet”, ”hvad kan jeg hjælpe med” (3. sætning), ”Jeg vil gerne se Deres kørekort”....(4. Sætning)...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar