tirsdag den 8. februar 2011

Frivillighed og lysten til at lære.

Hvis vi skal udvikle frivillighed, må vi afvikle frivillighedens modsætning, ufrivillighed og tvang.

Hvis vi skal udvikle læringslyst, må vi afvikle lystens modsætning, ulyst og pligt.

"En bygherre havde bestilt en katedral. På et tidspunkt skal han ud og se hvordan projektet skrider frem. På vejen mod byggepladsen standser han ved en mand der sidder og hugger sten til. Bygherren spørger manden hvad han laver – "Jeg hugger sten" er svaret. Bygherren drager videre mod byggepladsen. Længere henne af vejen standser han ved endnu en mand, der fløjtende sidder og hugger sten til. "Hvad laver du" ? er spørgsmålet og manden svarer glad –" Jeg bygger en katedral".!

Hvis vi beslutter os for at skabe en skole der, i sin kerneidé og ånd, vil skabe "katedralbyggere" skal vi bruge begreberne frivillighed og læringslyst til at danne de to grundstene i skolen.

At skabe læring i skolen, hos den enkelte, er skolens primære opgave. Det er der ikke noget nyt i, men at skabe læring på en grundforståelse, hvor frivillighed og læringslyst er centrale, kræver nogle ændringer i vores forforståelse af skolen og den måde vi driver skolen på.

Begynd altid din dag med at kigge på afslutningen - En god skoledag har nået sit niveau, når den enkelte tager hjem med en følelse af at være blevet beriget og har lyst til at komme frivilligt tilbage dagen efter.

Hermed definerer du også din egen rolle som underviser. Din helt centrale opgave er at give eleven en læringsoplevelse, der lærer eleven at han ved at indgå i et imødekommende samarbejde med andre elever og voksne bliver aktiv medskaber af sin egen fremtid. Du skal give ham lyst til at lære, hjælpe ham med at fastholde perspektivet i, og meningen med, det I lærer og skabe en tro på at han kan lære mere.

For at udvikle denne lyst til at lære, skal der arbejdes aktivt på at skolen bliver et sted, hvor man føler sig velkommen, imødekommet og tryg. De mennesker som skal skabe dette, skal være relationskompetente professionelle, der skal kunne balancere mellem deres voksne og professionelle mer´viden og samtidig evne at være ydmyge nok til at sætte eleven og dennes læring i centrum for deres arbejde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar