fredag den 22. juli 2011

Pølsevognen – livets pølse – pølsesnak.

Hvad har en pølsevogn med drift af skoler at gøre ? Intet og alligevel kan den fungere som katalysator for forståelsen for selve kernenideen den skole vi i projektet ønsker at arbejde hen mod.

Hvis du skal åbne en pølsevogn, er der en række valg og overvejelser du skal gennem. Du kan overveje hvilket navn, indretning, tilbehør, åbningstid, servietter oma, du vil have. Alle disse overvejelser er efter vores syn på din pølsevogn sekundære og skåret ind til benet – måske mindre vigtige.
Den vigtigste overvejelse er valget af pølsen – pølsen er det helt centrale og det eneste du ikke kan fjerne, hvis du vil drive en pølsevogn.

Hvis skolen var en pølsevogn – hvad er så "pølsen" ?

Smartboards, netværk, bærbare computere, ergonomiske stole, klasserum, tavler, kridt, lærere, to lærerordninger, undervisningsassistenter, ledere, teams, kopimaskiner, forældre og elever............... Alt dette er sekundært og dog genstand for mange ophedede debatter i, på og omkring skolen.

PØLSEN er LÆRING. Uden læring INGEN skole.

Det første centralt fokuspunkt bliver derfor:

At sætte fokus på livet pølse og basis for pølsesnak som cetrum for skoledagen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar