fredag den 22. juli 2011

Frivillighed i skolen.



Fokuspunkt nummer 2.!

Hver mandag aften er der 15 til 18 børn, der "går til spejder". Det er frivilligt om man ønsker at komme eller blive væk. Børnene fortæller ofte at de har glædet sig til at komme derhen. Både børn og ledere fortæller ofte at de glæder sig til næste mandag. (1 medlem af taskforcegruppen er spejerleder).
Hver mandag, onsdag og fredag, samt en dag i hver weekend, samles 22 drenge for at træne og spille ishockey. Det er frivilligt om man ønsker at komme eller ej, men fremmødet er 99,8 % set over en sæson fra august til april måned. "Vi ses gutter..." er fast afsluttende bemærkning fra trænerne til spillerne og svaret er "Vi ses..." fra spillerne. (1 medlem af taskforcegruppen er forældrehjælp i ishockeyklubben).
Både i spejdertruppen og på ishockeyholdet deltager der børn som i deres skoleliv, udskifter frivillighed med modvillighed.

I en række samtaler i taskforcegruppen har der været sat fokus på begrebet frivillighed. Med frivillighed mener vi:

- at den enkelte, af sin egen fri vilje, ønsker at deltage i opgaver, udfordringer og læring.
- at den enkelte, efter endt skoledag, frivilligt ønsker at vende tilbage til skolen igen, den næste dag.

Begynd altid din dag med at kigge på afslutningen - En god skoledag har nået sit niveau, når den enkelte tager hjem med en følelse af at være blevet beriget og har lyst til at komme frivilligt tilbage dagen efter.

Hermed definerer du også din egen rolle som underviser. Din helt centrale opgave er at give eleven en læringsoplevelse, der lærer eleven at han ved at indgå i et imødekommende samarbejde med andre elever, og voksne, bliver aktiv medskaber af sin egen fremtid. Du skal give ham lyst til at lære, hjælpe ham med at fastholde perspektivet i, og meningen med, det I lærer og skabe en tro på at han kan lære mere.

For at udvikle denne lyst til at lære, skal der arbejdes aktivt på at skolen bliver et sted, hvor man føler sig velkommen, imødekommet og tryg. De mennesker som skal skabe dette, skal være relationskompetente professionelle, der skal kunne balancere mellem deres voksne og professionelle mer´viden og samtidig evne at være ydmyge nok til at sætte eleven og dennes læring i centrum for deres arbejde.

Den centrale facillitator er her:

At føle sig imødekommet, mødt og velkommen i mødet med ledere og trænere. At blive oplært af ledere, der tydeligt viser et engagement i, og en tro på selve formålet med samværet og læringen/træningen.

Mario Simioni - cheftræner for SønderjyskE ishockey - definerer lederrollen på denne måde:

"Leadership":

A leader is one.....
who knows the way,
goes the way,
and shows the way..

Det betyder at ansvaret for at børnene har lyst til frivilligt at vende tilbage, ene og alene skal placeres hos lærerne og lederne.

Mantra: At lede eleverne mod frivillighed, lyst og læring.

Udfordring: At blive eet med opgavens indhold, mål og mening.


Grundsyn: Børn kan kun det de har lært......!, men alle fødes med evnen til og ønsket om frivilligt at lære, samarbejde og være sociale.

At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. (citat Søren Kierkegaard).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar